Friday 15 March 2013

CENCARU SUMBAT versi aku..

Haaa...tetiba kali ni aku nak post pasal masakan pulak..Menu makan aku dengan hziq tuk lunch time for weekend kali nih ialah 'cencaru sumbat'..slurppp..dh meleleh ayaq liuq ni..padahal baru je makan tengah hari..sabar tempolokku, sabar tekak..haihh

Dah lama aku teringin nak buat,kesempatan je yang tak muncul2..manjang malas je..manjang sibuk jerrr...kali aku siapkan dengan resepinya sekali ea..okayy..selamat mencuba..





BAHAN2 nya:
*2 ekor ikan cencaru(dibersihkn dan dibelah belakangnya)
*15 tangkai cili kering bukan basah tau..#
*2 biji bawang besar..#
*2 ulas bawang putih#
*5/6 ulas cili padi#
*bendi
*garam,perasa dan gula..

CARAnya:
-tumbuk lumat segala bahan yang bertanda #..lumat tau..aku suka tumbuk guna tangan lesung..kalu blend nanti x beshh.

-then,dengan minyak yg amat sedikit(dlm 2 sudu)..tumiskan bhn yg ditumbuk lumat berserta dengan garam,perasa dan sedikit gula.

-after that..cewahhh..sumbatkan sambal yg siap tadi kt belakang ikan yg dh siap dibelah tuuu.

-lepastu kita gorengkan ikan cencaru tu dengan minyak yang sedikit(takut sambalnya terburai terkeluar)goreng ikan sehingga masak(aku x suka garing)tapi ikut tekak memasing ler.

-finally,kita gorengkan bendi dengan sekadar hanya layu ditasik madu..then..just tabur2kan je bendi tu atas ikan yg dh ready tuk dimakan.

So,moralnnya,kita dapat makan ikan dan sayur sekaligus..tak payah susah2 nak masak smpi 2 dish kan..tapi ni tips orang yang malas rajin cam aku nih..nak ikut aku x larang,tak nak ikut aku tak kisah..hihihi

Masakan ni sedap dan feeling habiss kalo kita makan dengan nasi yang panas2..berasap gituu.okay,selamat berusaha tuk memasak.



No comments:

Post a Comment